HOME    About this site    mypage    Japanese    library    university    Feedback

University of the Ryukyus Repository >
Faculty of Education >
Practice Center for Education of Child Developmental Support Faculty of Education >
Bulletin of Practice Center for Education of Child Developmental Support >
No.3 (2011) >

 
Title :特別支援学校に勤務する教員の精神健康度とワークシチュエーションとの関連 -教員に対するメンタルヘルスチェックの分析結果から-
Title alternative :Relationship between Teacher Mental Health that Involved in Special Needs Education and Work Situation -From the Analysis of Mental Health Check for Teachers-
Authors :森, 浩平
田中, 敦士
Authors alternative :Mori, Kohei
Tanaka, Atsushi
Issue Date :31-Mar-2012
Abstract :本研究では、特別支援学校に勤務する教員におけるメンタルヘルスの現状を明らかにすることを目的とする。実施したメンタルヘルスチェックの精神健康度(GHQ28)分析結果より、特別支援学校に勤務する教員の67%が精神健康に何らかの問題があることが明らかとなった。また、通算教職年数の長い教員は若手教員に比べ、能力開発・福利厚生・生活サポートの面で不満を抱えていることが明らかとなった。さらに、教員は職務または同僚や顧客との関係に不満があるほど、自身の社会的活動障害へつながることが示された。
Type Local :紀要論文
ISSN :1884-9407
Publisher :琉球大学教育学部附属発達支援教育実践センター
URI :http://hdl.handle.net/20.500.12000/24214
Citation :琉球大学教育学部発達支援教育実践センター紀要 no.3 p.55 -61
Appears in Collections:No.3 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
No3p055.pdf3950KbAdobe PDFView/Open