HOME    About this site    mypage    Japanese    library    university    Feedback

University of the Ryukyus Repository >
Faculty of Education >
Bulletin >
Bulletin of Faculty of Education University of the Ryukyus >
No.80 (2012/3) >

 
Title :愛着スタイル尺度における自己評定と他者評定の不一致が適応ヘ及ぼす影響
Title alternative :Do the disagreement of self and other ratings on attachment style scales decrease psychological adaptation ?
Authors :中尾, 達馬
Authors alternative :Nakao, Tatsuma
Issue Date :Mar-2012
Abstract :本研究の目的は,(1)個人の持つ愛着スタイルが,愛着スタイル尺度における自己評定や他者評定を行う際にどのようなバイアスをもたらすのか,(2)愛着スタイル尺度における自己評定と他者評定との間の不一致が心理的適応(精神的健康,大学環境への適応感)へどのような影響を及ぼすのかという2点を明らかにすることであった。調査対象は,大学・専門学校の一年生120名(60組)であった。調査の結果,(1)拒絶型は,愛着スタイルの他者評定を行う際に,相手をよりポジティヴに評定すること,(2)不安定型は,愛着スタイルの自己評定を行う際に,自己をよりネガティヴに評定すること,(3)「見捨てられ不安」では,自己評定が他者評定に比べてポジティヴであることが精神的健康へとつながることが示された。議論は,愛着スタイルに関わらず,自己評価が他者評価に比べてポジティヴであることが,心理的適応に繋がるかどうかを中心に行われた。
This study examined (1) the bias evoked from attachment style in rating on attachment style scales for self and other,(2) the relation between the disagreement of self and other rating on the scales and the measures of psychological adjustment(mental health, subjective adjustment to university/college environment). Participants were 120 freshmen (60 pairs) at university and college of rehabilitation. Main results were as follows: (1) Dismissing individuals evaluated others more positive in rating attachment style scales for others. (2) Insecure individuals rated themselves more negative in the scales for self. (3) Individuals who rated themselves more positive than other-rating in "Anxiety" also had better scores on the mental health measurement. In the final section, whether or not positive self rating always tied psychological adaptation in spite of attachment styles was discussed.
Type Local :紀要論文
ISSN :1345-3319
Publisher :琉球大学教育学部
URI :http://hdl.handle.net/20.500.12000/25154
Citation :琉球大学教育学部紀要 no.80 p.225 -234
Appears in Collections:No.80 (2012/3)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
No80p225.pdf1004KbAdobe PDFView/Open