HOME    About this site    mypage    Japanese    library    university    Feedback

University of the Ryukyus Repository >
Faculty of Education >
Center for Educational Research and Development >
Bulletin of Faculty of Education Center for Educational Research and Development >
No.19 (2012/3) >

 
Title :お泊り保育の意義に関する一考察 -山口県にある私立A幼稚園のお泊り保育実践における参加観察を通して-
Title alternative :An exploratory study for the significance of the child care camp (Otomari-Hoiku): Based on the participant observations of the child care camp which held at the A-kindergarten located in Yamaguchi-ken
Authors :中尾, 達馬
山内, 裕子
Authors alternative :NAKAO, Tatsuma
YAMAUCHI, Yuko
Issue Date :Mar-2012
Abstract :本研究の目的は、山口県にある私立A幼稚園のお泊り保育実践における参加観察を通して、(1)お泊り保育を成功させるために行っている保育者の工夫、(2)お泊り保育当日の子どもの様子、保育者や参加観察者が考えるお泊り保育の意義、(3)保護者がお泊り保育に期待すること、および保護者の目から見たお泊り保育を経験することによって生じた子どもの変化、(4)子どもがお泊り保育で一番楽しかったことの詳細を明らかにすることであった。調査の結果、非日常的な「夜の活動」(e.g., 集団就寝、花火、夕べの会)を伴ったお泊り保育には、一定の教育的価値がある可能性が示唆された。特に、お泊り保育には、今後の園生活に向けて、友達や保育者とのつながりを楽しい思い出とともに広げるという効果があるのかもしれない。
The purposes of this study were to reveal the following 4 points through the intensive participant observations of the child care camp which held at the A-kindergarten located in Yamaguchi-ken: (1)the devisal which preschool teachers performed to succeed the program, (2) the mental state of the child at that day and the significance of the program which preschool teachers and observers considered, (3)the expectations which parents had for the program and the changes of children who experienced the program, (4) the most enjoyable event of the child care camp. Main results showed that the child care camp including "the night events" (e.g., sleeping arrangement (group), firework, the evening festival) had a certain educational importance. The program might have effects which spread personal relationships of children with gladsome memories, in particular.
Type Local :紀要論文
ISSN :1346-6038
Publisher :琉球大学教育学部附属教育実践総合センター
URI :http://hdl.handle.net/20.500.12000/25525
Citation :琉球大学教育学部教育実践総合センター紀要 no.19 p.105 -120
Appears in Collections:No.19 (2012/3)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
No19p105.pdf1680KbAdobe PDFView/Open