HOME    About this site    mypage    Japanese    library    university    Feedback

University of the Ryukyus Repository >
Faculty of Education >
Center for Educational Research and Development >
Bulletin of Faculty of Education Center for Educational Research and Development >
No.20 (2013/3) >

 
Title :小学校教師の専門性形成へのライフヒストリー的アプローチ ―附属小学校在任期間中の変化に焦点を当てた事例研究―
Title alternative :The life historical approach to a formation of specialty as an elementary school teacher: A case study focused to changes during the period working at an elementary school attached to a faculty of education
Authors :森, 力
道田, 泰司
Authors alternative :Mori, Chikara
Michita, Yasushi
Issue Date :Mar-2013
Abstract :本稿の目的は、幅広く全ての教科を教えなければならない小学校教師が、どのようにして専門的な力量を高めていくかについて、一教師の事例を通して検討することである。附属小学校在任期間5年間での変化と変化に影響をもたらした要因について検討した結果、附属学校における研究テーマや困難との出会い、試行錯誤、そして書籍の影響があることが明らかとなった。それらを踏まえ、教師本人による自己分析と、先行研究との対比を通した考察が行われた。
Type Local :紀要論文
ISSN :1346-6038
Publisher :琉球大学教育学部附属教育実践総合センター
URI :http://hdl.handle.net/20.500.12000/27176
Citation :琉球大学教育学部教育実践総合センター紀要 = Bulletin of Faculty of Education Center for Educational Research and Development no.20 p.179 -187
Appears in Collections:No.20 (2013/3)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
No20p179.pdf680KbAdobe PDFView/Open