HOME    About this site    mypage    Japanese    library    university    Feedback

University of the Ryukyus Repository >
Faculty of Education >
Center for Educational Research and Development >
Bulletin of Faculty of Education Center for Educational Research and Development >
No.22 (2015/3) >

 
Title :お泊り保育における母子愛着のダイナミズム
Title alternative :Child-mother attachment dynamism in Otomari-hoiku (child care camp)
Authors :中尾, 達馬
山内, 裕子
Authors alternative :Nakao, Tatsuma
Yamauchi, Yuko
Issue Date :Mar-2015
Abstract :本研究の目的は、お泊り保育前後で、(1)子どもの母親に対する会話、(2)母親の分離意識、(3)子どもの園生活への適応がどのように変化したのか、また、(4)母親はお泊り保育に何を期待し、お泊り保育終了後、子どもにどのような変化を感じ取ったのか、を検討することを通して、お泊り保育における母子愛着のダイナミズムを明らかにすることであった。調査対象者は、A幼稚園(山口県)で実施されているお泊り保育に参加した園児の母親52 名であり、お泊り保育の前後に質問紙調査を行った。その結果、(1)子どもの園生活への適応は、お泊り保育後に減少すること、(2)不安定型の子どもは、お泊り保育後に、より自分自身の経験について母親に話すようになること、(3)不安定型の母親は、安定型の母親に比べて、お泊り保育後に、自身の子どもは自信を持つようになったと思う一方で(特に女児の場合)、大人に甘えるようになったと認識していること、が示された。これらの結果は、不安定型の母子における愛着と探索の慢性的な機能不全プロセスの一端を表していると解釈できる。
The aim of this study was to reveal child-mother attachment dynamism in Otomari-hoiku (child care camp), examining whether psychological changes were occurred by attachment classification, in (1) frequencies of mother-child conversation, (2) mother's sense of separation between pre- and post- child care camp, (3) children's adaptation for preschool, and (4) expectation and perception of mother for changes in children. Questionnaire survey was administered twice to 52 mothers whose children participated in the program at the A-kindergarten located in Yamaguchi-ken. Main findings were as follows: (1) Children were to decrease adaptation for preschool from pretest to posttest. (2) Insecure children talked more about themselves to their mother from pretest to posttest. (3) Insecure mother considered their children not only have been confident (especially girls), but also indulged. It could have been interpreted that those results represented a piece of process of chronic dysfunction of attachment and exploration in insecure dyads.
Type Local :紀要論文
ISSN :1346-6038
Publisher :琉球大学教育学部附属教育実践総合センター
URI :http://hdl.handle.net/20.500.12000/33247
Citation :琉球大学教育学部教育実践総合センター紀要 = Bulletin of Faculty of Education Center for Educational Research and Development no.22 p.105 -116
Appears in Collections:No.22 (2015/3)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
No22p105.pdf1599KbAdobe PDFView/Open