HOME    About this site    mypage    Japanese    library    university    Feedback

University of the Ryukyus Repository >
Faculty of Education >
Bulletin >
Bulletin of Faculty of Education University of the Ryukyus >
No.90 (2017/2) >

 
Title :教室環境における共同注視に関する共同分析による試論
Title alternative :A Preliminary Discussion Based on Joint Analysis of Joint Gaze in Classroom
Authors :古市, 直樹
鎌田, 公寿
木野村, 嘉則
小嶋, 季輝
Authors alternative :Furuichi, Naoki
Kamada, Kouju
Kinomura, Yoshinori
Kojima, Toshiki
Issue Date :Feb-2017
Abstract :本研究では、具体的な授業場面における会話に内在する共同注視がどのような仕組みでどのように機能しているかを理解することを目的とし、発話内容だけでなく行為も考慮して授業の事例の共同分析を行った。参照視の有無や、一対多の関係をつくる共同注視が、授業という集団活動の成立や進行と密接にかかわっているということが垣間見られた。また、授業場面における教材の同定自体の差異を考慮することの重要性も示唆された。
Type Local :紀要論文
ISSN :1345-3319
Publisher :琉球大学教育学部
URI :http://hdl.handle.net/20.500.12000/36508
Citation :琉球大学教育学部紀要=Bulletin of Faculty of Education University of the Ryukyus no.90 p.8 -26
Appears in Collections:No.90 (2017/2)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
No90p009.pdf1433KbAdobe PDFView/Open