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International Institute for Okinawan Studies at the University of the Ryukyus >
IJOS : International journal of Okinawan studies >
Vol.5 (2014/12) >

 
Title :「同化」のラディカリズム
Title alternative :Radicalism in Assimilation
Authors :合田, 正人
Authors alternative :Goda, Masato
Issue Date :26-Dec-2014
Abstract :伊波普猷の『古琉球』が出版された1911 年(明治44 年)は、西田幾多郎の『善の研究』が出版された年でもある。だが、かつて一度でも、このような同時性が一考に値するものとみなされたことがあったのだろうか。寡聞にして、そうした事例を私は知らない。もしこの同時性が「解剖台の上でのミシンと蝙蝠傘の偶然の出会い」(ロートレアモン)のごときものになおもとどまっているとすれば、それはいったい何を意味しているのだろうか。西田にとってだけではない、そもそも、江戸末期もしくは明治期に生を享け第二次世界大戦の戦前と戦中を、更には戦後の一時期をも生きた「日本」の哲学者たちにとって、「沖縄」「琉球」とは何だったのだろうか。彼らの言説空間のなかでこれらの固有名は何らかの場所を占めていたのだろうか。また、「島嶼性」「群島性」といった概念はどうだったのだろうか。以下は、そのような視点から目下筆者が遂行している作業の一断片であり、伊波と西田に関して、井上哲次郎(1856–1944)とジョサイア・ロイス(1855–1916)という二つの接点を挙げる予定だが、本稿では「伊波と井上」に話題を限る。伊波普猷論のなかに井上哲次郎が登場するのもおそらく初めてであろう。『勅語衍義』を著し、中等教員修身科検定委員を長く務め、雑誌『東亜の光』を主宰した大日本帝国の「国体」イデオローグと伊波の接点は果たしてどこにあるのだろうか。
Iha Fuyu’s Old Ryukyu and Nishida Kitaro’s An Inquiry into the Good were both published in1911. It was also the year in which Inoue Tetsujiro, a Tokyo Imperial University Professor, published his Treatise on National Morality. While Iha made only one reference to Inoue in his essay“ Remembrance of My Junior High School Days,” Inoue knew Nishida intimately as his former teacher through the latter’s lectures on Indian philosophy. Despite these historical details, the coevalness of the three thinkers has seldom been examined within the studies of modern Japanese thought. While both Inoue and Nishida did not, in fact, write about Okinawa, it is possible to inquire as to the potential significance of their silences. By focusing upon Inoue and Iha, my paper, on one hand, examines how Inoue’s thesis on Japanese nationality that aims to institute “national morality” encounters the problems of “hybridization” and “mixture” and the migration from the Japanese Empire’s South Pacific islands and yet manages to bypass the issue of Okinawa. It then considers the potential significance of the Jewish “diaspora” in both Iha and Inoue and compares the former’s discussion of “assimilation” of non-Japanese ethnicities and the latter’s promulgation of Japan-Ryukyu common ancestry theory and the theory that advocates Japanization of Okinawans. By doing so, I aim to elucidate how Iha’s work, which ostensibly relies upon Inoue’s theory of assimilation, potentially reveals an impossibility of unitary national identity and, moreover, the bankruptcy of ideologies that subtend “national body (kokutai)” and “national morality.”
Type Local :雑誌掲載論文
ISSN :2185-4882
Publisher :the International Institute for Okinawan Studies, University of the Ryukyus
URI :http://hdl.handle.net/20.500.12000/43829
Citation :International journal of Okinawan studies Vol.5 p.63 -76
Appears in Collections:Vol.5 (2014/12)

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