HOME    About this site    mypage    Japanese    library    university    Feedback

University of the Ryukyus Repository >
Faculty of Education >
Bulletin >
Bulletin of Faculty of Education University of the Ryukyus >
No.94 (2019/3) >

 
Title :現場におけるメンタリング事例研究を扱った大学院における教育実践報告 : 教職大学院における授業科目「教師の成長とメンタリング」で示された対応策と受講学生による授業そのものの評価
Title alternative :Educational and Practical Report of Case Studies on Mentoring in School Sites : Specific Suggestion of Mentoring in "Teacher Growth and Mentoring" as a Graduate School Class, and the Evaluation of the Class
Authors :比嘉, 俊
吉田, 安規良
桑江, 和子
與那嶺, 紀子
世嘉良, 基
土屋, 勢子
Authors alternative :Higa, Takashi
Yoshida, Akira
Kuwae, Kazuko
Yonamine, Noriko
Yokaryo, Motoi
Tsuchiya, Seiko
Issue Date :Mar-2019
Abstract :本稿の目的は,琉球大学大学院教育学研究科専門職学位課程高度教職実践専攻(いわゆる「教職大学院」)の授業科目「教師の成長とメンタリング」で現職大学院生が作成したレポートを基にした学校現場で理想となるメンタリングの検討と,この授業自体の省察である。授業実践として, 5つの事例報告の共通点から理想のメンタリングを検討した。その結果,組織としてメンタリングに取り組むことと先輩や同僚によるメンタリングが理想の形として提示された。また,受講者による授業評価結果から,事例報告と対応検討を演習教材に位置づけた授業は,学校現場に即した課題の扱いは艮かったものの,その課題の難易度や担当教員からの学修過程の介入への強度が検討課題であると総括された。
Type Local :紀要論文
ISSN :1345-3319
Publisher :琉球大学教育学部
URI :http://hdl.handle.net/20.500.12000/44027
Citation :琉球大学教育学部紀要=Bulletin of Faculty of Education University of the Ryukyus no.94 p.147 -160
Appears in Collections:No.94 (2019/3)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
No94p147.pdf23255KbAdobe PDFView/Open