HOME    About this site    mypage    Japanese    library    university    Feedback

University of the Ryukyus Repository >
Faculty of Education >
CENTER FOR PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS >
BULLETIN OF CENTER FOR PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS >
No.1 (2019) >

 
Title :小学校におけるものづくりを通した支持的風土に関する研究
Title alternative :Study of Positive Classroom Climate with Manufacturing in Elementary School
Authors :池内, 悠英
岡本, 牧子
Authors alternative :Ikeuthi, Yusaku
Okamoto, Makiko
Issue Date :28-Feb-2019
Abstract :本研究では、小学校第3~6学年を対象に、学級の「支持的風土」の形成を促進させ、「理科」でのエネルギー教育や「特別の教科道徳」での道徳教育との合科的• 関連的な指導を行えるような「ものづくり教材」の開発、年間指導計画案、学習指導案の作成し、6年生の学級において実践を行った。実践の前後において実践学級に対し Q-Uテストを実施することで、本研究が提案する教材の支持的風土に対する影響を評価した。その結果、侵害行為認知群(いじめや悪ふざけを受けているか、他の児童とトラブルがある可能性が高い児童)の児童がいなくなったほか、学級生活不満足群(耐えられないいじめや悪ふざけを受けているか、非常に不安傾向が強い児童)の児童が三分の一に減少した。
Type Local :紀要論文
ISSN :1346-6038
Publisher :琉球大学教職センター
URI :http://hdl.handle.net/20.500.12000/45030
Citation :琉球大学教職センター紀要 = Bulletin of Center for Professional Development of Teachers no.1 p.95 -105
Appears in Collections:No.1 (2019)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
No1p095.pdf4315KbAdobe PDFView/Open