HOME    About this site    mypage    Japanese    library    university    Feedback

University of the Ryukyus Repository >
Faculty of Education >
CENTER FOR PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS >
BULLETIN OF CENTER FOR PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS >
No.3 (2021) >

 
Title :児童生徒の疑問に基づいた授業に関する一考察
Title alternative :A study on classes activated by students’ questions
Authors :道田, 泰司
桐島, 俊
Authors alternative :Michita, Yasushi
Kirishima, Shun
Issue Date :31-Mar-2021
Abstract :本稿の目的は,児童生徒からの疑問に基づく授業について,試行錯誤のある2 つの事例を通して検討することであった。事例1 は,中学校技術科で行われた生物育成の単元であり,育成としては失敗したものの生徒の疑問を元に探究が深まった事例であった。事例2は,中学校家庭科で行われた調理単元と裁縫単元であり,具体的な疑問の様相は明確ではないものの生徒の試行錯誤を通して学びが深まっている事例であった。双方の事例から,自由で応答的で援助的な環境のなかで,比較的長期に,あるいはシンプルな課題で探究を行うことが重要であり,そのためには教師が成長の教育観をもっていることが重要ではないかと考察された。
Type Local :紀要論文
ISSN :1346-6038
Publisher :琉球大学教職センター
URI :http://hdl.handle.net/20.500.12000/48012
Citation :琉球大学教職センター紀要 = Bulletin of Center for Professional Development of Teachers no.3 p.45 -56
Appears in Collections:No.3 (2021)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
No3p045.pdf2865KbAdobe PDFView/Open